Lisans diploması üniversitelerin verdiği bir nitelik belgesidir. Ülkemizde yaklaşık 200 civarında üniversite mevcut olup bunların verdiği diplomaların toplum nezdindeki değeri talep ve isteklere göre farklılık göstermektedir. Gazi Üniversitesi ülkemizdeki en yüksek itibarlı 10 üniversiteden birisidir. Üniversitemiz zaman zaman Ankara dışındaki illerde de çeşitli Fakülteler ve Yüksek Okullar açarak ülkemize hizmet vermiştir. Yüksek Öğrenim görmüş vatandaşlarımızın yaklaşık %5 kadarının Gazili olduğu tahmin edilmektedir. Gazi üniversitesi ülkemizin her yerinde kaliteli eğitim verme ve medeni insan yetiştirme vasfı ile tanınmaktadır.
Mühendislik diploması Orta öğretimden sonra 8 yarıyıllık bir Lisan öğrenimi ile elde edilen bir tanıtma belgesidir. Ülkemizde mühendislik diploması veren iki çeşit Yüksek Öğretim Kurumu mevcut olup bunlar Mühendislik Fakülteleri ve Teknoloji Fakülteleridir. Her iki fakültenin öğretim modeli büyük ölçüde birbirine benzemektedir. Bu kurumlarda okutulan dersler; Fen ve Matematik gurubu dersler, Temel Mühendislik dersleri, Teknoloji dersleri, Tamamlayıcı Mühendislik dersleri, Yabancı Dil dersleri ve Genel kültür dersleri şeklinde gruplanabilir.
Bir mühendisten istenen en önemli vasıf tasarım yapabilme becerisidir. Tasarım kelimesi geniş kapsamalı bir terim olup, insanların yaşamını iyileştiren nesnelerin üretimi için gerekli olan işlerin tamamını kapsamaktadır. Örnek olarak bir motoru ela alacak olursak, motorun mekanizmasının düşünülmesi, çizimlerinin yapılması, kullanılacak malzemelerin seçiminin yapılması, performans değerlerinin hesaplanması, parçalarının boyutlandırılması gibi işlemlerin hepsi tasarımın kapsamına girmektedir. Mühendislik eserlerinin tasarımında matematiksel yöntemlerle, deneysel yöntemlerle ya da tecrübeden elde edilmiş veriler kullanılabilir. Deneysel yöntemlerle verilerin elde edilmesi veya tecrübeden doğmuş verilerin kullanışlı bir şekle dönüştürülmesi de yine matematiksel işlemler ile mümkün olmaktadır. Bu sebeple mühendislik eğitimi ve mühendislik hizmetleri büyük ölçüde matematiğe dayanmaktadır. Bölümüzde Yüksek Matematik-1, Yüksek Matematik-2, Diferansiyel Denklemler, Lineer Cebir ve Sayısal Analiz olmak üzere 5 adet matematik dersi okutulmaktadır. Öğrencilerimizin donanımlı bir mühendis olarak mezun olabilmeleri için bu dersleri yüksek başarı ile tamamlamaları gerekmektedir. Bu dersleri yüksek başarı ile tamamlayamayan öğrencilerin temel mühendislik derslerinde yüksek performans sergilemeleri zaten mümkün olmamaktadır. Çünkü temel mühendislik derslerinde yapılan iş büyük ölçüde bir takım fiziki süreçlerin matematik modelini kurarak tasarım becerisi kazandırmaktır.
Yüksek kapasiteli bilgisayarların geliştirilmesinden sonra mühendislik hizmetleri kapsamlı bir değişime uğramıştır. Yapılacak olan bir mühendislik eserinin tasarımında kullanılan veriler eski yıllarda prototip veya fiziki model çalışması yapılarak elde edilirken şimdi büyük ölçüde simülasyon çalışması yapılarak elde edilmektedir. Simülasyon kelimesi fiziki olayların matematiksel bağıntılar ile tanımlanması ve bu matematiksel bağıntıların bilgisayar yardımı ile çözülerek tasarımda kullanılacak değerlerin belirlenmesini ifade etmektedir. Bir örnek olarak hareket halindeki bir taşıtın çevresinde oluşan hava akışının yarattığı zıt kuvveti düşünelim. Söz konusu zıt kuvveti belirlemek ile görevli olan bir mühendis hava akışının tanımını yapan matematik bağıntıları bilmek zorundadır. Bu bağıntıları öğrenen mühendis birde bu bağıntıları bilgisayar yardımı ile çözerek taşıta etkiyen zıt kuvveti hesaplamak zorundadır. Bu işin tamamına akış simülasyonu denmektedir. Akış simülasyonlarının yapılabilmesi için geliştirilmiş hazır paket programlar kullanılmaktadır. Bir mühendisin bu simülasyonu yapabilmesi için akışkanlar mekaniği, sayısal analiz ve bilgisayar kullanımı derslerini almış ve tam bir başarı ile tamamlamış olması gerekmektedir. Bir kişinin akışkanlar mekaniği alabilmesi için önce fizik ve matematik konusunda yeterli
olası gerekmektedir. Dolayısı ile Mühendislerin yetiştirilmesi birbirini takip eden bir takım derslerin okutulmasını gerekli kılmaktadır. Eğer bu zincirleme öğrenim olayının herhangi bir halkasında bir yetersizlik varsa söz konusu mühendis başarılı bir simülasyon mühendisi olamaz.
Mühendislik programlarında okutulan bazı derslerin belirli bir sıraya göre verilmesi gerekmektedir. Mesela Matematik-1 dersini almayan bir öğrencinin Matematik 2 den başarılı olması düşünülemez. Matematik 2 dersinden önce Diferansiyel denklemler dersini alan bir öğrencinin Diferansiyel denklemler dersinde yüksek başarı göstermesi beklenemez. Matematik derslerinden başarı gösteremeyen bir öğrencinin Statik, Dinamik, Akışkanlar Mekaniği, Cisimlerin dayanımı gibi derslerde yüksek başarı göstermesi düşünülemez. Bölümümüzde okutulan dersler uygun bir sıra ile verilmektedir. Öğrencilerin yüksek bir performans ile mezun olabilmeleri için müfredattaki sırayı bozmadan dersleri almaları ve başarılı olmaları gerekmektedir. Bazı derslerden başarısız olarak üs sınıflara geçen öğrenciler ders alma döneminde önceliği başarısız oldukları alt sınıf derslerine vermek zorundadır. Bölümümüzün müfredatı sanayi kurumlarının tavsiyeleri dikkate alınarak belirlenmiştir. Değişen şartlar dikkate alınarak müfredatımız belirli aralıklar ile gözden geçirilmektedir.
Bölümümüz yaklaşık 8 yıldır mezun vermektedir. Mezunlarımızın iş bulma konusunda zorlanmadığı, hatta okulu henüz bitirmeden iş bulan mezunlarımızın sayısının bir hayli kabarık olduğu görülmektedir. Mezunlarımızın istikbalinin açık olmasını temenni ederek yazımı sonlandırıyorum.
Prof.Dr. Halit KARABULUT
Görüş, istek ve değerlendirmelerinizi bize iletin.